Het Kanaal

 
7
5Kanaal/Paginas/8_Cafe-Rest_%22De_Sluis%22.html
4Kanaal/Paginas/2_oude_sluisbrug.html
3Kanaal/Paginas/2_oude_sluisbrug.html
8Kanaal/Paginas/1_oude_sluis.html
1
2Kanaal/Paginas/2_oude_sluisbrug.html
6Kanaal/Paginas/6_Tussen_sluis_en_spoor.html

Oude sluis in het Apeldoorn-Dierens Kanaal

3-traps schutsluis, enige die Nederland ooit gehad heeft, verval: 9,5 meter

1868               bouw 3-traps schutsluis

1957               sluiting sluis

1978               sloop sluis


Oude sluisbrug

1868               bouw ijzeren draaibrug met houten wegdek

1923               vervanging draaibrug door ijzeren ophaalbrug

1940               brug verwoest door het Nederlandse leger tijdens de Duitse inval

194?               brug hersteld door de Duitse bezetter

1945               brug verwoest door het terugtrekkende Duitse leger

1945-46          brug hersteld

1957               brug gesloopt


Nieuwe sluis in het Apeldoorn-Dierens Kanaal

1955-57          bouw 2-traps sluis

                       De sluis werd 75 meter lang met een tussenhoofd op 40 meter,

                       zodat in extreme gevallen in twee trappen geschut kon worden.

                       Daarmee kon een aanzienlijke waterbesparing worden bereikt in het

                       schutverlies (bij een hele kolk: 4700m3 / bij een halve kolk: 1900 m3).

1972               sluiting sluis


Nieuwe sluisbrug

1955-57          bouw hefbrug (tafelbrug)

                       Deze hefbrug kon bij hoge waterstanden van de IJssel

                       eventueel enkele meters worden geheven. Dit heffen gebeurde door

                       onder de vier hoeken van het wegdek hydraulische pylonnen te plaatsen.

                       Bij normale waterstanden van de IJssel bedroeg de doorvaarthoogte

                       ca. 10 meter.

                       De verkeersbrug functioneerd nog steeds als verbinding tussen Dieren

                       en Spankeren, maar het hefmechanisme wordt niet meer gebruikt.


Spoorbrug over het Kanaal

1869               bouw draaibrug

19??               bouw ophaalbrug

1940               ophaalbrug verwoest door het Ned. leger tijdens de Duitse inval

1940               bouw noodbrug door de Duitse bezetter

1945               noodbrug verwoest door het terugtrekkende Duits leger

1945               bouw ophaalbrug

1972               vervanging van de ophaalbrug door een vaste brug


Tussen sluis en spoor


Spankerse brug

Achtereenvolgens een draaibrug en een ophaalbrug.


Hotel, Café, Restaurant “De Sluis”, Zutphensestraatweg 2, Spankeren

Eigenaren: dhr. J.A. Reiff, dhr. H. Lamers, dhr. R. Wieringa, dhr. M. Hallie

1933               bouw restaurant

1973               afgebroken

onderwerpenonderwerpen.html
stratenstraten.html
Opnieuw
Bekeken 2Opnieuw_Bekeken/Artikelen/2008/10/25_Sluis,_Dieren_1.htmlOpnieuw_Bekeken/Artikelen/2008/10/25_Sluis,_Dieren_1.htmlOpnieuw_Bekeken/Artikelen/2008/10/25_Sluis,_Dieren_1.htmlshapeimage_12_link_0shapeimage_12_link_1

Locatie

Informatie

Afbeeldingen
dit onderwerpKanaal/Kanaal.htmlKanaal/Kanaal.htmlKanaal/Kanaal.htmlshapeimage_13_link_0shapeimage_13_link_1
Opnieuw
Bekeken 1Opnieuw_Bekeken/Artikelen/2011/1/1_brug_over_sluis,_Dieren_1.htmlOpnieuw_Bekeken/Artikelen/2011/1/1_brug_over_sluis,_Dieren_1.htmlOpnieuw_Bekeken/Artikelen/2011/1/1_brug_over_sluis,_Dieren_1.htmlshapeimage_14_link_0shapeimage_14_link_1
Opnieuw
Bekeken 3Opnieuw_Bekeken/Artikelen/2011/1/1_Kanaal,_schaatsen.htmlOpnieuw_Bekeken/Artikelen/2011/1/1_Kanaal,_schaatsen.htmlOpnieuw_Bekeken/Artikelen/2011/1/1_Kanaal,_schaatsen.htmlshapeimage_15_link_0shapeimage_15_link_1
Detailkaartdetailkaart_Kanaal.htmldetailkaart_Kanaal.htmlshapeimage_16_link_0