Veerpont

 

Dierense veer sinds 1269

Het Dierense veer wordt als in 1269 genoemd, maar van de tijd is eigenlijk weinig bekend.

In 1565 beschikte het veer over een grote en een kleine pont.

In 1812 voeren er behalve de pont, die alleen voor voertuigen werd gebruikt, drie scheepjes bij het veer. Met één ervan werden paarden en ander vee overgezet, met de twee andere uitsluitend voetgangers.
Blijkens een opgave uit 1836 was de pont groot genoeg om 140 man of 15 paarden over de ruim 60 meter brede rivier te zetten. De overzettijd was in 10 á 15 minuten. Naast de pont waren er nog twee kleine aken, waaronder één die als ijsschouw kon worden gebruikt. 

In 1862 beschikte men over een pont, twee zwelles (en) twee boten met toebehoren.

In 1869 telde het veer volgens het “Overzigt van Neêrlands verdedigingsmiddelen” behalve de pont en een drietal kleine bootjes, ook een “halve pont of aak die de jaagpaarden op den regteroever overbrengt”.

De grote pont had volgens het verenregister uit 1889 een lengte van 12,27 meter en was 3.19 m. breed. De twee boten waren ruim 5 meter lang en 0,95 meter breed.

De pont was vóór 1851 een “vrijvarende pont”. In dat jaar kreeg veervrouw Hendrina van Maandag vergunning van de Minister van Binnenlandse Zaken om de pont langs een ketting te doen voortbewegen.

In 1927 kocht Gerrit Wiegman het veer en zijn zoon Frits nam het bedrijf in 1950 over.


Nieuwe veerpont in 1950

De familie Wiegman heeft in 1948 aan Scheepswerf van der Werf in Doesburg opdracht gegeven tot de bouw van een nieuwe veerpont. De scheepswerf bestaat nog steeds en is gesitueerd naast de verkeersbrug in Doesburg. De nieuwe veerpont kwam in 1950 in de vaart.
Toendertijd was het een gierpont zonder motor die langs een kabel dwars door de IJssel met behulp van de stroming en mankracht overstak. Mankracht was gevraagd om de veerpont gunstig in de stroming te leggen en het laatste stukje van de overtocht moest de veerpont langs de dwarskabel tegen de wal getrokken worden. De dwarskabel is tot midden tachtiger jaren van de vorige eeuw gehandhaafd.

Op 10 januari 1951speelde zich een drama af bij het Dierense veer: een roeiboot van het veerbedrijf kwam met de kabel van de pont in aanraking, met het gevolg dat vijf  steenfabrieksarbeiders in de boot jammerlijk verdronken.


Veerpont in 1960 gemotoriseerd

Het draaien aan een lier om de veerpont gunstig in de stroming te leggen bleef tot eind zestiger jaren handwerk maar ondertussen was er begin zestiger jaren een bijbootje met een Lister-motor naast de veerpont gehangen voor een snellere oversteek en makkelijker aanleggen. Tot begin zeventiger jaren zat er ook geen stuurhut op de veerpont. Een dichte kant achter de lier en een overkapping boven de lier moesten een beetje bescherming bieden tegen weer en wind.

Begin zeventig jaren werd een stuurhut op de veerpont gebouwd en werd de motor onderdeks geplaatst.

Vanaf 1990 is er veel gemoderniseerd. Zo werd het houten dek vervangen door een stalen dek, werd er een nieuwe stuurhut geplaatst, zijn hydrauliek en lier vernieuwd, werd de brandstoftank vergroot van 150 naar 850 liter en zijn beide laadkleppen vervangen. De veerpont werd elke 4 jaar uit het water gehaald en helemaal gecontroleerd.

De in 1950 gebouwde veerpont (“Steeds Voorwaarts”) mag maximaal 40 personen vervoeren en het maximaal toelaatbare totaal gewicht is 8500 kg. Er kunnen 3 grote of vier kleine auto’s op. Uitzondering was de Fiat 500. Hiervan konden er 10 tegelijk op! Ook kleine vrachtwagens en bestelbussen mogen overgezet worden.


Van Wiegman naar Bremer naar Jansen

De familie Wiegman is tot begin 1990 eigenaar gebleven van de veerpont en bijbehorende veerrechten. De toenmalige veerman Frits Wiegman had geen opvolger toen hij de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt. De veerpont met bijbehorend rechten werd te koop aangeboden in 1990 en V.O.F. Gebroeders Bremer kochten toen de veerpont en zijn hem gaan exploiteren.

In 2013 werd Roland Jansen (sinds 1992 venoot bij Bremer) de nieuwe eigenaar van de veerpont Dieren-Olburgen. Hij besloot een nieuwe pont te laten bouwen.


Nieuwe pont in 2015

In maart 2015 wordt een nieuwe en grotere veerpont (6 auto’s) in gebruik genomen. De naam blijft  “Steeds Voorwaarts”. Eigenaar: Roland Jansen.



Voor bovenstaande tekst is gebruik gemaakt van het boek:

“Reizen Is Tol Betalen” door J.W. Petersen (2002)


Meer info: http://veerpont-dieren.nl/geschiedenis/







Afbeeldingen
veerpontIJssel_en_pontveer/Paginas/Veerpont.htmlIJssel_en_pontveer/Paginas/Veerpont.htmlIJssel_en_pontveer/Paginas/Veerpont.htmlshapeimage_2_link_0shapeimage_2_link_1
Locatie
Informatielocaties_AantVeer-IJssel.html
Detailkaartdetaikaart_AantVeer-IJssel.htmldetaikaart_AantVeer-IJssel.htmlshapeimage_4_link_0
onderwerpenonderwerpen.html
stratenstraten.html

historie

veerpont

Opnieuw
BekekenOpnieuw_Bekeken/Archief.htmlOpnieuw_Bekeken/Archief.htmlOpnieuw_Bekeken/Archief.htmlshapeimage_7_link_0shapeimage_7_link_1
Alle afb.
IJssel + pont IJssel_en_pontveer/IJssel_en_pontveer.htmlIJssel_en_pontveer/IJssel_en_pontveer.htmlIJssel_en_pontveer/IJssel_en_pontveer.htmlshapeimage_8_link_0shapeimage_8_link_1